Kindertransporten WO II

  • F.J.J. de Gooijer

    Geachte lezers,

    Vandaag las ik het artikel ‘DE HONGERWINTER’ ‘Naardense kinderen naar Oost-Groningen in 1945. (Hist. Tijdschrift ’De Omroeper' - april 1989 jrg 2) Tevens vond ik op het internet een artikel uit het AD - juni 2006: ‘Mijn kinderen zijn skeletten’ - over Haagse kinderen die per aak in febr. 1945 vanuit Amsterdam zijn overstoken naar Friesland. (over het IJsselmeer) –

    Vraag: Wie weet meer over deze aktie van het Interkerkelijk Overleg tijdens de Hongerwinter? Betrof het alleen kinderen uit de huidige Randstad ?

    Groeten,

    Frans

  • J. Heijnen

    Geachte heer de Gooijer,

    Ik reageer op uw vraag omdat ik deze bij toeval las.

    Ik heb een dergelijke vraag ook gesteld op 05-05-2008. Ook ik krijg geen enkele reactie. Ik vermoed dat dit -prikbord- door weinig mensen ooit wordt bekeken.

    Wat ik mij herinner staat eigelijk bij mijn vraag, maar ik wil graag meer weten of in ieder geval een paar zaken bevestigd zien.

    Hartelijke groeten,

    J. Heijnen

  • J.I. Philipson

    Geachte heer de Gooijer,

    Ik reageer op uw vraag. Ik zoek informatie over die tijd.

    Ik was als Joods jongentje ondergedoken in Amsterdam. In de hongerwinter van 1944 ging Ik met Kindertransport over het Ijselmeer, richting Friesland.

    Jaap Philipson.

  • F.J.W.

    Heer Philipson.

    In het Koninkrijk van Lou de Jong staat in deel 10b iets over kindertransporten.

    Er wordt in de annotatie ook boeken genoemd die hierover wat hebben geschreven.

    Met vr. gr.

    F.J.W.