gedenkboek verzetsherdenkingskruis

• F.J.W. van Vlijmen

Geachte heer Poolsterhof.

Uw vraag heb ik op een ander forum al gelezen en de gegeven antwoorden daarop. Ik heb het idee dat u daarmee uw tijd ruimschoots kan vullen. In de Groen Serie en de Militaire Spectator wordt Dordrecht ook diverse keren opgevoerd, maar dan gaat het uitsluitend over gevechtssituaties. Het boek van K. van Loon heb ik ook maar is niet diepgaand. \bij het verschijnen was het wel de enige informatie. Ik heb ooit bezeten maar opgeruimd de volgende titels:

DORDT OPEN STAD. De meidagen van 1940 in Dordrecht. Door J.A. van der Vorm. Ingenaaid, slappe kaft, 20x23 cm., 104 blz. met veel gegevens (o.a. het doodschieten van Overste Mussert), 65 foto's, enige kaarten, documenten en schetsen.

DORDRECHT 1939–1945. Door de Werkgroep EXPO-DOCUMENT. K.P. Makelie. 4 Delen. Gebonden, harde linnen kaft met omslag, 17x24 cm..

Deel 1: 103 blz. tekst en veel foto's met de bijschriften.

Deel 2: 103 blz. tekst en veel foto's met de bijschriften.

Deel 3: 120 blz. tekst en veel foto's met de bijschriften.

Deel 4: 99 blz. tekst en veel foto's met de bijschriften.

Ik hoop dat uw slaagt in uw zoektocht. Met vriendelijke groet, F.J.W.

• poolsterhof

beste meneer van Vlijmen,

heel erg bedankt voor deze informatie

Lucas

• Marjolijn deLloos

Aan de heer van Vlijmen,

Mijn vader had niet de bijnaam Beckie, maar Bekkie. Dit was geen bijnaam maar de afkorting van Albert.

Met vriendelijke groet,

Marjolijn de Loos

• F.J.W. van Vlijmen

Mevrouw Marjolijn.

Bedankt voor de correctie van de naam. Daar moet een geschiedenis achter zitten om op deze afkorting te komen.

Mijn door de Jappen te Balikpapan vermoorde broer had dezelfde voornaam en wij noemden hem ook zo.

Mvrgr. F.J.W. van Vlijmen.

• Wim Copper

Goedemorgen,

Waar zou men gegevens kunnen inzien betreffende de aanvraag van het Verzetherdenkingskruis.

Bij het overlijden van Moeder zijn deze gegevens onrechtmatig verloren gegaan.

Het gaat over mijn vader: Jan Copper geb. 22-11-1918 en mijn moeder A.G. Copper-Jappe Alberts geb. 16-08-1919

M.vr.gr.

• F.J.W. van Vlijmen

Heer Copper.

U zou om inlichtingen kunnen vragen bij het NIOD of zij ook weten of die lijsten wel of niet bewaard zijn. Zo ja, dan zullen zij wel weten waar.

Met vriendelijke groet, FJW.

• R.F.E. van Harmelen

Naar aanleiding van een recente TV uitzending van 2 broers van het Hul, zag ik een medaille welke mij bekend voorkwam.

Ook ik weet weinig wat mijn vader in de oorlog heeft gedaan (ik ben van 1944) echter heb ik later begrepen dat hij regelmatig ondergedoken heeft gezeten op een boerderij in Emst. Hij zat bij de Gele Rijders en heb nog foto's van zijn mobilisatie in kasteel Poelgeest.

Ik ben benieuwd of hij geregistreerd staat.

Naam: Frans Jacobus van Harmelen

Geb. 5-9-1910 te Den Haag

Wie kan mij vertellen of hij vermeld staat in het gedenkboek.

Met vriendelijke dank,

R.F.E. van Harmelen

• F.J.W. van Vljmen

Geachte heer van Harmelen.

Uw vaders naam komt niet voor in het Gedenkboek Verzetsherdenkingskruis.

Als hij alleen ondergedoken heeft gezeten is dat feit geen reden om hem dat Kruis toe te kennen.

Als hij wel verzetswerk heeft gedaan dan was hem op aanvraag een formulier ter invulling toegestuurd.

Na controle van de opgegeven activiteiten zou dan wel of niet het Kruis zijn toegekend.

Veel verzetsstrijders stonden op het principiële standpunt dat zij hun verzetswerk niet voor een beloning, in welke vorm dan ook, hadden gedaan en hebben dus niets aangevraagd.

Ik hoop dat ik u met deze informatie voldoende van antwoord hebt gediend.

Met vriendelijke groet, F.J.W.

• ans

Morgen

Mijn vader heeft het verzetsherdenkskruis geweigerd omdat hij vond dat het zijn plicht was om in het verzet te gaan.

Is voor het voor de nabestaanden nog mogelijk om dit kruis aan te vragen?

Met vriendelijke groet

ans meijlink

• ans

herdenkingskruis, sorry, fout getypt.

ans