Wat is volgens u de beste film over de tweede wereldoorlog?
Zowel fictie als non-fictie mag aangegeven worden.
Wat is de beste film? Zijn er wel beste films? Volgens mij niet. Iedere film draagt toch de visie van de regisseur met zich mee. Natuurlijk zijn er wel films vol spanning zoals Tora Tora, Slag om de Ardennen, De brug bij Remagen, The longest day, Een brug te ver, enz. enz. Doch het waarheidsgehalte van deze speelfilms is (in mijn optiek) ver te zoeken.
Beter is een documontaire met echte beelden hoe het was. Ook daar kan de regisseur de boel nog aansturen maar wel minder dan in een commerciële speelfilm.
Dingetje verwoord het uitstekend realistisch. Zelfs documentaires zijn soms te wantrouwen. Zo zijn de uitzendingen van voor de val van de Berlijnse muur met een regie uit het oostblok altijd te wantrouwen. Een sprekend voorbeeld daarvan is de constante verdraaingen wat betreft de massmoord in het Bos van Katyn. Eveneens de documentaire over Oradour sur Glane is niet waarheidsgetrouw. Twaalf jaar onderzoek door mij, ook in officiele Duiste archieven geeft een ander gemixt beeld. In mijn bezit zijn ongeveer 1200 videobanden, dus globaal 3600 uur aan documentaires. Vele daarvan zijn door mij voor perssonlijk gemak gedigitaliseerd. De rauwe werkelijkheid van veel beelden doet mij nog altijd walgen waartoe schijnbaar normale mensen in staat zijn. De beelden staan dan ook verre van de gekunstelde Holywood producten. En ik weet waarover in oordeel. Mari groeten van Wim.
Beste Dingetje,
Jij schrijft dat het waarheidsgehalte in speelfilms ver te zoeken is. Ben ik het niet mee eens. Maar dat is in mijn ogen ook de opzet van een forum. Discussie.
Soldaat van Oranje. Is een op waarheid gebaseerd verhaal. Met je eens, is voor de film geromantiseerd.
Saving Private Ryan. Volledig waarheid. Zo ook de verfilming van Band of Brothers.
Natuurlijk gemaakt onder / door invloed van Steven Spielberg en Tom Hanks, maar ben blij dat beide zich hard maken voor een stuk geschiedenis.
Ben al tweemaal in Auswitch geweest, na vooraf heel veel gelezen en documentaire gezien te hebben.
Blijf erbij dat wat je zelf waarneemt, het beste is. Je moet het zelf ervaren en langs de bril van de regisseur heenkijken.
De voor een TV-uitzending speciaal ingekorte “Voor koningin en Vaderland” met de naam “Soldaat van Oranje” is een zeer slecht voorbeeld van één op waarheid gebaseerd verhaal. Alleen al de invulling van de scene met dat watervliegtuig, gevlogen door Luitenant ter Zee Hans Schaper, is een miskenning van de grootse daden van de werkelijke personen ( waarbij L.A.R.J. van Hamel) die opgehaald zouden worden. Het hele verloop van de gebeurtenissen toen is geheel uit zijn verband gerukt. En dat alleen maar voor het effect op de kijker, waaronder dus ook Mari. Zo kan ik zeer veel afwijkingen noemen die deze TV-film tot een lachertje maakt. Indien interesse dan lees ik het wel. Groeten Wim.
Medelezers, ik heb meer als door de tweehonderd speelfilms over de tweede wereldoorlog,Nou is de vraag: hebben ze hier een speelfim vanuit gebracht over het gebeuren in frankrijk. Het Bloedbad van Oradour-Sur-Glane van 10 juni 1944 Kan iemand mij daar aan helpen?
De beste film.je heb er zoveel,maar ook veel slechte een aanrader om te kijken is de filmThe scarlet and the black. goed verhaal op waarheid gebasseerd,speelt zich af in Rome tijdens de tweede wereld oorlog
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?