Duitse soldaten

• Mathieu

Hoi,

afgelopen vakantie heb ik een zeer boeiend boek gelezen met verhalen van Nederlanders die de oorlog hebben meegemaakt en hun herinneringen vertellen. Wat me trof, naast de overbekende verhalen over nare Duitse soldaten, waren ook de verhalen over Duitse soldaten die de Nederlanders juist hielpen, want die waren er ook: het waren ten slotte ook mensen. Dit maakte me erg nieuwsgierig: wat hebben de Duitse soldaten allemaal van binnen beleeft en hoe kijken ze terug op de oorlog?

Dus mijn vraag is: kent iemand een boek met verhalen van Duitse soldaten die over hun oorlogsherinneringen en gevoelens vertellen?

Bedankt!

• Wim

Mathieu. In de vele documentaire boeken die door mijn handen zijn gegaan kwam zo nu en dan weleens een Duits militair voor die een Nederlander(s) hielp. De enige Duitser die wel over zijn daden heeft geschreven was de Oberwachtmeister der Grünen Polizei Jupp Henneböhl. Die heeft joden en het verzet geholpen. Is getrouwd met een Nederlandse vrouw, na de oorlog Nederlander geworden en is enige jaren geleden gestorven. De titel van de, uit het Duits vertaalde, boek is “Ik kon niet anders”. Het is zelden nog te vinden, dus probeer het te lenen bij de KB. Succes, Wim.

• Wayne

In dit boek kun je het verhaal lezen over hoe het de russische soldaten verging.

———————————————————————————————————————–

Titel: Ivans Oorlog - Leven en dood in het Rode Leger, 1939-1945

Auteur: Catherine Merridale

Uitgever: Nieuw Amsterdam/Manteau

Uitgebracht: 2007

Pagina's: 464

ISBN: 9789046802106

Bijzonderheden: Oorspronkelijk in 2005 uitgebracht onder de Engelstalige titel; Ivan’s War: The Red Army 1939-45.

Omschrijving:

“Ivans Oorlog” belicht de oorlog vanuit het oogpunt van de gewone man, die uit zijn dagelijks leven wordt gerukt om voor het Moederland te vechten en in veel gevallen te sterven. Dit geeft de werkelijke Soldaat Ivan een gezicht. Een gezicht dat als gevolg van zowel Sovjet- als Nazi- en later zelfs Amerikaans propaganda jarenlang verborgen is gebleven. Niet langer is de Rode Soldaat een wrede barbaar of een dappere strijder, maar een vader of zoon die als ieder ander verlangde naar huis en familie.

• Mathieu

Heel erg bedankt Wim!

Ik heb dit boek kunnen vinden bij AntiQbook op het internet, en heb het nu besteld.

Nogmaals mijn dank!

• Mathieu

Hoi Wayne,

dank voor jouw antwoord. Ik heb inmiddels het boek gevonden dat ik zocht (zie het antwoord van Wim),

Groeten!

Mathieu