Racebiology

• F.de Gooijer

In 1934 bestond er een instituut waarvan ik de achtergrond wil weten. Ik heb navraag gedaan bij de NIOD, maar daar kende men het instituut niet. Ben in het bezit van een kopie uit 1934 met daarop het briefhoofd:

Nederlandsch Instituut voor Erfelijksheids onderzoek bij den Mensch en voor Rassenbiologie. – Onder dit briefhoofd staat ook nog:

Dutch Institute for Human Genetica and Racebiology .

• Wim

Beste de Gooijer. Een kopie van een briefhoofd zegt mij niet veel. Is er geen ondertekening van de inhoud of is het blanco. In die tijd werd door allerlei instituten, vaak niet gebonden aan een universiteit of medische instelling, onderzoek gedaan naar erfelijkheid i.v.m. de toen zeer in zwang zijnde vraag hoe de konstante aanwas van geestelijk onvolwaardige mensen in te tomen. Dat had toen nog niets te maken met een politiek regiem. Zowel in als buiten europa werd daarover door de wetenschappers in openheid over gediscuseerd. Onlangs heb ik daarover weer eens een videodocumentaire bekeken. Na de Übermensch en Untermensch periode is deze wetenschappelijke openheid op slot gekomen. Heden, met de “DNA en Genen” technieken is een en ander te voorspellen en laat men de voortplantkeuze aan de ouders over. En iedereen heeft daarover zijn of haar mening. Als u verdere info op die kopie heeft laat het ons weten. Groetend Wim.

• F.de Gooijer

Hallo Wim,

Bedankt voor de reactie. Ik hoopte dat iemand iets wist over het instituut. Voordat ik mijn vraag stelde, had ik tevergeefs mijn ‘archiefje’ doorzocht. Wel vond ik het antwoord van de NIOD, maar niet de brief (van het instituut) die ik naar de NIOD stuurde. Naar ik hoop komt de brief weer boven water. Het origineel bevindt zich in het archief van de opgeheven ‘Vereniging Stad en Lande van Gooiland’ . Het archief is kort geleden opnieuw geinventariseerd en om die reden nog niet geheel in te zien. Bovendien ligt de brief waarschijnlijk niet meer op de oorspronkelijke plaats.

Met vriendelijke groeten,

Frans

• F.de Gooijer

Hallo Wim,

De oorspronkelijke brief heb ik nog niet gevonden. In mijn aantekeningen staan wel twee namen, n.l.

Dr. M.J. Sirks (voorzitter) en Dr. M.A. van Herwaarden.

Het is een gevoelig onderwerp wat ik heb aangesneden. Ik hoopte echter duidelijk te krijgen over de werkzaamheden van genoemd instituut.

Met vriendelijke groeten,

Frans

• Wim

Ik heb even in mijn documentatie gesnuffeld en vond in het “Bestuursalmanak voor het bezette Nederlandsche Gebied 1943-1944” op blz 156 afdeling “Rijksuniversiteit Gronningen” bij de kop ‘ Wetenschappelijke inrichtingen en verzamelingen’ –Genetisch Instituut opgegeven de naam Hoogleraar M.J. Sirks, directeur. De andere door u genoemde naam “Herwaarden”komt mij zeer bekend voor maar ik kan hem even niet plaatsen. Groeten Wim.