Belasting/heffing WOII Duitsland

• Betty

Beste mensen

In een vertaling kom ik tegen dat als je tijdens de Tweede Wereldoorlog Duitsland wilde verlaten als (joodse) vluchteling/emigrant, je een soort belasting moest betalen. Weet iemand of er een speciale (Nederlandse) term bestaat voor deze belasting/heffing?

Alvast dank!

Brigitte

• Wim

Beste Betty. Ik krijg de indruk dat hier een geschiedenis-vergissing in het spel is. De joden die het konden betalen konden voor het begin van de 2eWO na veel geharrewar een uitreisvergunning krijgen. Natuurlijk wel met achterlating van alles wat waardevol was. Zaken en onroerendgoed werden dan ook tegen spotprijzen overgenomen of na chantage gratis overgegeven. In de oorlog was dat niet meer mogelijk behalve voor enige zeer invloedrijke personen die eventueel nog voor de Duitse politiek nuttig konden zijn. Mij is bekend het zgn “Palestinaspiel” waarbij belangrijke joden vanuit een concentratiekanmp mochten afreizen naar Zwitserland. Zie daarvoor de ooit op TV uitgezonden documentaire. Groetend WIM.

• Betty

Beste Wim

Hartelijk dank allereerst voor je reactie. Ik vermoed dat die ‘belasting’ of ‘heffing’ waarover ik het heb, ook eerder iets is wat men in de volksmond bezigde dan een officiele regeling. Lastig te vinden misschien.

Hartelijke groet,

Betty