Beelden bombardement Rotterdam: hulp gevraagd

• Lolke Rang

Om mij even voor te stellen: ik ben molenliefhebber, en kom voor het eerst op dit prikbord. Ik wilde graag de hulp inroepen van de WO2-experts inzake de volgende kwestie.

Bij het bombardement op Rotterdam van 1940 wist de molenaar van de Noord aan het Oostplein de molen te redden door het z.g. ‘vonkenmalen’: door de molen zo hard mogelijk te laten draaien, werd overslaan van de brand op de molen voorkomen. Een collega-molenliefhebber heeft mij verzekerd dat hij hier ooit bewegende beelden van gezien heeft: de molen als een razende draaiend temidden van de brandende stad. Mijn vraag is nu uiteraard: kan iemand hier het bestaan van deze beelden bevestigen, en zo ja, weet hij waar ze zich bevinden, of zouden kunnen bevinden, en of ze te bekijken en / of aan te schaffen zijn?

Bij voorbaat dank!

Lolke Rang

Amsterdam

• webmaster

Beste Lolke,

Als ik jou was zou ik het hier proberen:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlands_Instituut_voor_Beeld_en_Geluid

Als ze het daar niet hebben, kunnen ze je vast wel verder helpen.

Succes!

Bert

• Lolke Rang

Bert, bedankt voor de tip, maar ik had Beeld en Geluid al geprobeerd, evenals het NIOD en het Gemeentearchief Rotterdam. Ik heb mijn bericht op dit prikbord gezet omdat ik hoop dat het hier gelezen wordt door mensen die goed op de hoogte zijn van ALLE archieven met speciale aandacht voor WO2. Plus dat hopelijk een WO2-kenner / verzamelaar mij vanuit zijn expertise het überhaupt bestaan van de genoemde beelden kan bevestigen.