concentratiekamp bezoeken

• Jacqueline

hallo,

ik wilde graag informatie over het bezoeken van een voormalig concentratiekamp. welke is het best bewaard gebleven en het meest de moeite waard om te bezoeken? zou dan graag nog wat van de oorspronkelijk staat zien. denk zelf aan auswitsch of misschien dachau? wie kan hier meer informatie over geven.

alvast hartelijk dank,

jacqueline

• ludo

beste

ik weet niet wáár je juist woont, maar in ieder geval is het kamp in de Elzas waarschijnlijk voor jou

het dichste bij. Tijdens het nazi-tijdperk heette het “Natzweiler” naar het dichtst bijgelegen dorp.

Nadien hebben de Fransen het “Le Struthof” genoemd. Het ligt in een prachtige omgeving (de Vo-

gezen) en is met veel piëteit gedeeltelijk bewaard ; het bijhorend museum is indrukwekkend.Dit

kamp moet een der wreedste regimes van allemaal gehad hebben.Ondanks de gruwel kan ik dit

bezoek aanbevelen .

• webmaster

Jacqueline,

Kort geleden was ik zelf in Treblinka en Auschwitz. Beide bijzonder, maar moeilijk te vergelijken. Treblinka is lastig vindbaar, verscholen in het bos, een uur of anderhalf met de auto vanaf Warschau. Er komt bijna niemand. Van het oorspronkelijke kamp is niets meer over. Stenen en monumenten markeren het terrein. Als je je fantasie laat gaan is de stilte even veelzeggend als de overload van informatie die je bij Auschwitz krijgt.

Als je naar Auschwitz gaat, weet dat het kamp uit twee gedeelten bestaat. Auschwitz I is nog geheel intact. Drie kilometer verderop ligt Auschwitz II-Birkenau, het eigenlijke Vernichtungslager. Neem de tijd voor dat laatste kamp, en doe het in de winter, of late najaar of vroege voorjaar. Minder toeristisch.

De meeste bezoekers komen er met een georganiseerde tour, vanaf Krakow. Misschien wel beter, en véél goedkoper, is een bezoek met een normale lijnbus (ongeveer 3 euro) vanaf busstation Krakow (achter treinstation). Entree Auschwitz is gratis.

Wat je ook doet, je draagt het je verdere leven met je mee…..

Bert

webmaster