Ik heb een geheel compleet oorlogsdagboek gevonden op zolder over de Razzia van november 1944 in Zuid Holland. Het dagboek loopt door tot de bevrijding. Het was zo interessant dat ik dit eens helemaal heb uitgezocht. Het 3-jarige speurwerk heeft zoveel informatie opgeleverd dat ik er een boek over heb geschreven: In de voetsporen van een dwangarbeider ( 100 pagina, geïllustreerd, full color). Het boek is op 11 november uitgekomen.
De aanleiding van mijn boekje is dat ik, met ongelofelijk toeval, tijdens de ontruiming van mijn ouderlijk huis een dagboek heb gevonden van mijn vader, die als dwangarbeider is afgevoerd naar Duitsland. Ook de brieven naar huis en andere documenten zijn gevonden. Ik heb het dagboekje kunnen ontcijferen en de volledige tekst hiervan in het boek opgenomen, evenals de brieven. Nadat de tekst leesbaar was bleek toch niet alles goed te begrijpen: vreemde afkortingen, soms Duitse woorden, gebrek aan historische context. Ik ben daar toen eens helemaal ingedoken om het verhaal ook voor nu begrijpelijk en toegankelijk te maken. Mijn toelichting is steeds naast de tekst van het dagboek opgenomen. Ook heb ik er, met nogal wat moeite, kaarten en foto's bij kunnen vinden.
Het is ingrijpend om te lezen, bevat veel feitelijke informatie maar ook emotionele momenten zijn opgetekend. Er bleek ook zeer weinig over bekend te zijn terwijl toch 60.000 jonge mannen uit de regio zijn afgevoerd. Dit kwam omdat veel dwangarbeiders er bij thuiskomst gewoon niet over wilden praten. Het is om die reden een verhaal dat van elk van deze 60.000 mannen had kunnen zijn.
Tenslotte zijn ingrijpende nieuwe conclusies te trekken over de dwangarbeid in Duitsland en het verzet in het Westland. Het is daarom ook historisch een belangwekkend verhaal geworden.
Enkele deskundigen, aan wie ik het boek heb voorgelegd zeiden dat het een juweel is onder de verhalen van dwangarbeiders uit de tweede wereldoorlog.
Voor meer info zie www.dwangarbeider.nl
met vr gr
René J. Versluis
onderzoeker en auteur
In de voetsporen van een dwangarbeider