Ik zit met vragen over een propaganda-affiche (en pamflet) uit 1942: Wereldvijand no.1.

Mijn grootvader heeft de tekening gemaakt die op het affiche en op het pamflet staat.

Afbeeldingen van het affiche en pamflet staan, aangevuld met allerhande informatie, op mijn site http://julterlingen.blogspot.com/2006/04/opas-stalin-tekening-het-begin.html (Klik, als u wilt, onderaan op ‘ouder bericht’ om de volgende hoofdstukken te lezen.)

Wie heeft voor-mij-nuttige informatie over dit affiche/pamflet?

Ik wil onder andere graag weten wie de opdrachtgever/initiatiefnemer van het affiche en pamflet zijn.

De tekst onderaan het affiche zou een richting kunnen geven. Er staat “PLAKAT NR.92 OFFENTLICHER AUSHANG GENEHMIGT DURCH DIE DIENSTSTELLE DES REICHSKOMMISSARS”

Ik heb inmiddels geïnventariseerd welke affiches een soortgelijke tekst hadden. Vaak zijn het Waffen SS-affiches, valt me op.

Tot slot: ik heb een zwak vermoeden dat mijn grootvader misschien ook het affiche Het 2e Front heeft gemaakt (PLAKAT NR.95 OFFENTLICHER AUSHANG GENEHMIGT DURCH DIE DIENSTSTELLE DES REICHSKOMMISSARS). Wie heeft nadere informatie over de ontstaangeschiedenis van deze plaat?

Ik hoop van harte iets te horen.

Met vriendelijke groet,

Jim Terlingen uit Utrecht