Beste lezer,

Ik ben bezig het verhaal van het ontstaan van de atletiekvereniging in Sneek op te schrijven. Mijn schoonvader was de initiator en vertelt mij zijn verhaal en ik schrijf het op en zorg dat het uiteindelijk bij de vereniging terecht komt. Nu zijn we bezig met de naam en hij vertelde me het volgende:

Tijdens een bijeenkomst bedachten ze dat de vriendengroep maar eens een naam moest krijgen. Ze keken naar Ernesto en vroegen hem een mooie Italiaanse naam te bedenken. Terwijl hij na zat te denken sprong rooie Anton Visser op en riep: “Horror.”

Naar aanleiding van de strip Horror de Verschrikkelijke die destijds in de Leeuwarder Courant stond.

Om een tijd aan te geven:

Anton kwam ongeveer 3 weken na de bevrijding terug uit Duitsland, waar hij te werk gesteld was bij de Duitse spoorwegen. Hij had de pleuritis. In de 20e eeuw werd pleuritis wel eens als een eufemisme voor tuberculose gebruikt, ook als er geen tuberculeuze pleuritis aanwezig was. Hij kwam thuis om te herstellen en lag anderhalf jaar in de voorkamer. Ernesto, een echte hardloopgek, stelde voor om samen te gaan hardlopen om zo het herstel te bevorderen. Uiteraard werd dit eerst overlegd met de behandelende huisarts. Die zei dat het fantastisch zou zijn als Anton dit op zou kunnen brengen. Dat was in 1947.

Heeft u hier ooit van gehoord?

Ik hoop dat u me verder kunt helpen.

Met vriendelijke groet,

Linde Andriol