helgoland strafkamp 1944

  • hein van wandelen

    dag Lys (en andere belangstellenden),

    sinds enige tijd ben ik weer wat meer verdiept in het oorlogsverleden van mijn vader. Toevallig ben ik via medewerkers die het museum Kamp Amersfoort onderhouden te weten gekomen dat mijn vader op 9 juni 1944 via Norderney naar Helgoland werd getransporteerd. Hij heeft mij ooit verteld dat hij eerst naar Amsterdam was gebracht en uiteindelijk in kamp Amersfoort werd gebracht. Hij was opgepakt in de trein van Amersfoort naar AMsterdam en mogelijk vanwege een vals identiteitsbewijs. Maar dat weet ik niet zeker. In ieder geval opmerkelijk dat hij tot 1944 als jongeman (geboren 1923) de Arbeitseinsatz heeft kunnen ontlopen. Een vriend die bij hem was werd niet opgepakt. Beiden werkten indertijd bij de PTT in Amersfoort. Onduidelijk is nog hoe lang hij daar heeft gezeten, maar ik kreeg al wel de datum van vertrek te horen (9juni 1944). Ik begreep van medewerkers van museum kamp Amersfoort dat er indertijd slechts 1 transport is gegaan naar Norderney/Helgoland. Ergens op deze site vernam ik van een vader die dan kennelijk bij dat transport moet hebben gezeten. Zelf weet ik niet veel meer dan dat ik nu vertel. Wel kan ik nog melden dat ik als zoon met mijn twee broers in de jaren zestig via München op vakantie gingen en op doorreis daar een voormalige bewaker bezochten die kennelijk heel goed was geweest voor mijn vader. Zijn naam was Walter Russel. Een duitser en nazaat van Engelsen die op Helgoland hebben gezeten voordat het Duits werd.

    Misschien zijn er mensen die nog wat informatie kunnen geven. De naam van mijn vader was Jan van Wandelen.

    met vriendelijke groet, hein van wandelen

  • hein van wandelen

    dag ,

    ik ben een kaartje tegengekomen van ene Jan A. Bouma, die mijn vader kort na de oorlog een kaartje schreef (19 juni 1945) terwijl ze nog maar net uit Duitsland waren teruggekomen en waarbij deze Jan tezamen met ene Rudi en Ad hun dagmarsen naar huis liep vanuit Duitsland. Hij vertelt hierin hoe ze langs Aspen en Enschede naar huis liepen en onderweg nog eieren hadden gegeten. Ook dat op enig moment het leek of “ wij ons laatste uurtje al gekomen achtten” . De kaart is gepost en was gericht aan mijn vader, J.W.K. van Wandelen en toen wonende in Amersfoort aan de Parallelweg 18. Ik denk dat ze elkaar kenden van hun verblijf op Helgoland.

    met vriendelijke groet, Hein van Wandelen

  • hein van wandelen

    geachte,

    mijn vader (Jan van Wandelen) schijn op hetzelfde transport als u te hebben gezeten richting Helgoland/Norderney. Ik heb zijn brieven die hij heeft bewaard nog eens doorgekeken en via via kwam ik aan uw naam. Mijn vader noemt in zijn brieven enkele namen die u wellicht nog kent. J. Janse Vreeling die mijn vader een brief zond na de oorlog en verder nog ene Jan Bouma die nog een tweetal personen noemt die bij hem waren op zijn ‘dagmarsen’ op het einde van de oorlog richting Nederland en deze personen zijn ene Ad en Rudi waarin hij kort vertelt hoe ze uiteindelijk veilig weer in Nederland terechtkwamen.

    met vriendelijke groet, hein van wandelen (zoon van Jan van Wandelen)

  • hein van wandelen

    dag, dan zat mijn vader bij dat transport en heeft kennelijk enige tijd met hem in het kamp Amersfoort gezeten. Heb nu zijn oorlogsbrieven voor me waarin enkele namen worden genoemd.

    Wellicht heeft u informatie over mijn vader (Jan van Wandelen).

    met vriendelijke groet, hein van wandelen.

  • hein van wandelen

    Beste, herkenbare verhalen m.b.t. uw vader, zijn nachtmerries, de spanningen rond 4/5 mei etc. Mijn vader zat n.a.w. dezelfde tijd op Helgoland en heeft enkele dingen vertelt, maar helaas te weinig. Ik ben met hem nog op Helgoland geweest in 1975. Ik heb nu zijn brieven uit die gevangenentijd en enkele namen komen naar voren uit brieven die hij vlak na de oorlog kreeg van medegevangenen. Uw vader wordt er echter niet in genoemd. Maar ik schrijf u vanwege de herkenning van het leed dat is geleden en de littekens die het met zich meebracht.

    met vriendelijke groet, Hein van Wandelen

  • hein van wandelen

    dag An, ik weet niet of die persoon nog interesse heeft. Bij toeval kwam ik pas enige weken geleden op deze site terecht, maar mijn vader heeft op Helgoland gezeten en ik beschik over enige brieven en namen uit de tijd dat mijn vader gevangen zat en enkele brieven van vlak na de oorlog van medegevangenen.

    mvg Hein van Wandelen

  • hein van wandelen

    dag Arend, sinds kort bekend met deze site….

    mijn vader heette Jan van Wandelen en wellicht een bekende voor je vader. Hij heeft op Helgoland gezeten en ik ben heel benieuwd naar de ervaringen/verhalen van Dick.

    met vriendelijke groet, hein van wandelen

  • hein van wandelen

    dag Rob,

    ik heb vandaag al vele mailtjes verzonden van personen op deze site die ik nog maar kort ken. Wellicht heb ik je al gemaild, maar hierbij een directe reactie op dit bericht mbt. het verschil in beleving en ontberingen. Mijn vader (Jan van Wandelen) heeft op Helgoland gezeten en bezocht na de oorlog een kampbewaarder die toen naar München was verhuisd. Op weg naar Italië gingen wij als gezin daar enkele keren langs. Zijn naam was Walter Russel. Hij betekende kennelijk veel voor mijn vader tijdens zijn verblijf op het Helgoland. Of het verblijf uiteindelijk veel beter was vraag ik me af, maar ‘ aardige’ kampbewakers kunnen een verschil hebben gemaakt.

    met vriendelijke groet, hein van wandelen

  • aartjedisberg@hotmail.com

    Beste allemaal,

    Mijn vader is op 22 mei in Den Haag gearresteerd als “onderduiker”en heeft van 29 mei tot 9 juni 1944 onder nummer 12592 in Kamp Amersfoort gezeten. Van daar werd hij naar gevangenenkampen in Duitsland overgebracht : Nordeney, Helgoland en Stade. Uit de laatste wist hij op 22 april 1945, bij de nadering van de Engelse troepen, te ontsnappen.

    Mijn vader is later beeldend kunstenaar geworden en hij vertelde dat hij weleens tegen een extra rantsoen of iets dergelijks, portretten maakte van Duitsers.

    Hij werd samen met met zijn stiefbroer Jos (Joop) Matser gearresteerd en met hem heeft hij ook een groot deel van deze “reis” afgelegd. Ook zijn ze samen ontsnapt uit Stade.

    Misschien is er iemand die uit overleveringen, iets weet over mijn vader . Het moet opgevallen zijn dat hij goed kon tekenen; misschien wordt hij ergens in een brief genoemd?

    Ik zou ook graag beschrijvingen lezen van het dagelijks leven in die kampen; mijn vader praatte er niet graag over en hij is daarin geen uitzondering, begrijp ik uit de vele berichten.

    Bij voorbaat mijn hartelijke dank en met vriendelijke groeten,

    Aartje Disberg

  • Alwin Kuiken

    Beste mensen,

    Dit weekend stond onderstaand artikel in Trouw

    http://www.trouw.nl/tr/nl/6700/Wetenschap/article/detail/3436469/2013/05/05/Helgoland-strafkamp-zonder-prikkeldraad.dhtml

    Mvg.

    Alwin Kuiken,

    Trouw