Ik ben gisteren naar Der Untergang geweest. Erg indrukwekkend kan ik je vertellen.
Hitler wordt zeker menselijk afgeschilderd, maar dit maakt de film juist geloofwaardiger. Er is volgens mij nog nooit zo'n film gemaakt die Hitler van zo dichtbij laat zien. Het is eigenlijk aan een kant zo zielig om te zien dat de man tot op het laatst, als bijna alle divisies gevallen zijn, Duitsland in puin ligt, iedereen weet dat de oorlog verloren is, zijn kop stijf houdt en niet wil capituleren. Niet dat ik medelijden met hem heb hoor! De film is regelmatig zeer bloederig.
Ik heb me echt geen minuut af kunnen laten leiden, erg boeiend deze film. Zeker ook complimenten aan de acteur die Hitler speelt (Bruno….., naam even ontschoten).
Het verhaal wordt voor het grootste deel verteld vanuit de ogen van de secretaresse (die overigens is vrijgesproken, omdat zij meeloper door de jonge leeftijd was).
Ja, het was heftig en tijdens de aftiteling toch met tranen in mijn ogen gezeten, gewoon om het feit dat je weer even met je neus op de feiten wordt gedrukt, en dat er op dit moment in de wereld nog steeds zulke erge dingen gebeuren. Wordt hier dan niet van geleerd?