Wil aankomende zomer naar Auschwitz.
Wie heeft er tips voor mij ivm overnachting en met de auto er naar toe?
Alvast bedankt
Sjoerd,
In de omgeving is er niet veel aan overnachtingsmogelijkheden.
Ga naar Krakow is mijn advies. Vandaar uit kun je naar Auschwitz-Birkenau, maar zeker ook bezoeken de Zoutmijn Wieliczka. Is dichtbij Krakow.
Voordeel van Krakow is ook dat er goede boekwinkels zijn met naslagwerk over WOII.
Goede reis.
Sjoerd, afgelopen vakantie (2007) ben ik in Auschwitz I (Pools Oswiecim) en Auschwitz II (Birkenau, Pools Brzezinka) geweest. De hoofdwegen zijn redelijk tot goed te noemen. Al was de weg over de eerste 40 km in Polen die ik reed nog uit de Romeinse tijd. Heb je nog geen wandelende nieren en looporen dan krijg je die daar wel.
Spreek geen Duits want ze willen je niet verstaan, draaien zich zelfs om. Heel begrijpelijk na het schrikbewind van de Duitsers.
Met euro's kan je nergens betalen. Geeft zelfs problemen om euro's te wisselen tegen zlotty's. Zelfs bij een filiaal van de ING-bank was het niet mogelijk. Uiteindelijk is het wel gelukt bij een commerciële bank tegen een zeer ongunstige koers. Pinnen met een kaart van de Postbank is veelal niet mogelijk dus neem een creditcard mee, die geeft geen problemen.
Dan de hotels. Zie je een hotel kijk dan eerst goed want veelal is het een leegstaand pand. Het eerste hotel dat ik kon vinden lag 55 km voorbij Auschwitz. Het hotel was wel perfect en niet duur, 70 euro (omgerekend) per 2-persoonskamer incl. ontbijt. Aan de buitenkant zag het er veel duurder uit doch het viel nogal mee. Zoek wel een hotel in een grotere plaats, in dorpjes is vrijwel geen overnachtings mogelijkheid.
Dan Auschwitz zelf. Er is volop betaalde parkeergelegenheid, al ver voor het kamp staan ze op de weg om je maar hun parkeerterrein op te sturen. Ga tot de ingang van het kamp. Daar is aan beide zijden van de weg een groot parkeerterrein.
De toegang tot het kamp is gratis. Bij de ingang is een informatie/boeken-stand. Neem daar een te volgen routebeschrijving (ook in het Nederlands) dan kom je overal en zie je alles. Bij sommige barakken staat wel een rij te wachten om naar binnen te gaan en kan soms lang duren maar het is de moeite waard. Sommige barakken zijn zeer schokkend, bijv. de barak met kinderschoentjes en kinderspeelgoed.
Breng als tweede een bezoek aan Birkenau (Auswitch II) wat zich in de directe omgeving bevindt. Het is te lopen (plm. 2 km) maar met de auto is makkelijker. Ook daar is voldoende parkeergelegenheid.
Ben je in Polen uitgekeken en kom je terug rijdt dan ook eens langs Berchtesgaden en bezoek het Kehlsteinhaus, beter bekend als het Adelaarsnest. Ook daar is een grote expositie in het documentatiecentrum bij het parkeerterrein. Het is niet toegestaan om met de auto omhoog te gaan, je moet dan gebruik maken van de bus en daarna met de lift (authentiek) helemaal naar boven. Je hebt daar een geweldig uitzicht de Königsee en bij helder weer kan je Salzburg ook zien.
Als je ook daar uitgekeken bent rijdt dan eens via München naar een ander concentratiekamp: Dachau. Zeer interessant. Ga daar dan beslist tot het einde en dan links. Daar bevinden zich de gaskamer en de crematoria. Zeer indrukwekkend en vooral ontroerend.
Dingetje,
Heel leuk je toevoeging inzake het Adelaarsnest en Dachau. Ga ik zeker ook eens heen.
Met pinnen (postbank kaart) nog nooit problemen gehad in Polen. Ook wisselen van euro's niet, probeer eens een wisselkantoor i.p.v. een bank. Let wel op de koers.
En wij betalen zelfs d.m.v. pinnen met postbank kaart in winkels.
Als eerste even een misverstand rechtzetten. Auschwitz III (het werkkamp Monowitz) is niet de fabriek van Oskar Schindler. Schindler had een emailleerfabriek in de Joodse wijk van Krakow (het getto Plaszow) en stond volledig onder toezicht van de Duitsers. Hij wilde zijn fabriek verplaatsen naar Brněnec (Brünnlitz) in Tsjechië en zijn werknemers meenemen. Omdat de Duitsers dit wilde verhinderen werden de (Joodse) werknemers op transport gesteld naar Moravië. Door een fout in de persoonsadministratie van de Duitsers kwamen ca. 300 vrouwen in Auschwitz terecht en werden inderdaad in Auschwitz III te werk gesteld. Vandaar uit heeft hij toen de levens weten te redden van vele Joden in Auschwitz. De fabriek bestaat nog steeds en is ook weer volledig in bedrijf, daardoor niet voor het publiek toegankelijk De fabriek in Brünnlitz (de eigenlijke fabriek van Schindler), van waaruit ook vele Joodse werknemers van de dood zijn gered, staat er ook nog doch is niet meer in gebruik en in zeer vervallen staat.
Dan voor Mari. Je zegt geen problemen met pinnen te hebben gehad. Mijn ervaring is anders. Als je bedoelt dat je kan pinnen bij de expositieruimte in Auschwitz heb je gelijk, daar kan het wel. Daar is het ook mogelijk om geld te wisselen. Maar je staat toch knap voor l*l als blijkt dat je na het tanken niet kan pinnen. Dus overtuig je eerst wat de mogelijkheden zijn. Wisselen bij een wisselkantoor is idd. het beste doch die zijn er niet zoveel, zelfs niet bij stations.
Nu voor Sjoerd. Auschwitz I op zich is niet zo groot. Het is meer een museum dat de geschiedenis vertelt. De barakken zijn wel in originele staat doch van binnen zijn deze vrijwel allemaal gemoderniseerd en als expositieruimte ingericht. Zeer indrukwekkend en je krijgt een goed beeld van de harde werkelijkheid.
Auschwitz II (Birkenau) is aanzienlijk groter (oppervlakte) doch er is minder te zien. Van de barakken is alleen de eerste rij in authentieke staat, de overige rijen met barakken zijn afgebroken. Wel is het aankomstperron nog aanwezig en crematorium (zeer vervallen, meer een ruïne). Ook enkele officiersverblijven staan er nog alsmede de wachttorens rondom het kamp. Mocht je naar Birkenau gaan dan nog een tip. Op de rechte weg naar de ingang, ca. 400 meter voor de ingang, kan je links af. Doe dat eens. Daar is het oude (eerste) aankomstperron. Staan ook nog 2 wagons die werden gebruikt voor het vervoer. De perrons binnen het kamp zijn later aangelegd. En dan nog een tip: als je voor de ingang van Birkenau bent ga dan de weg rechts langs het kamp en dan de eerste weg links. Daar bevindt zich het gedeelte waar de Russische krijgsgevangenen verbleven, werden vermoord en later begraven.
Het hotel waar ik verbleef weet ik echt naam niet meer van. Het was in een (middel groot) plaatsje richting Krarow plm. 55 km vanaf Auschwitz en niet langs de hoofdweg. Voor mij was het een toevalstreffer.
En nu nog Wayne. Je hebt gelijk, een georganiseerde reis. Dan kom je inderdaad ook overal. Bij de rondleiding is dan ook meestal een gids die alles kan vertellen. Nadeel daarvan is dat deze aan een tijd gebonden is want de volgende groep staat alweer te wachten. Verder een prima idee.
En dan nog een anekdote. Bij de ingangang van Auschwitz I is de toegangspoort. Een smeedijzeren hek met daarboven geschreven “Arbeit macht frei”. Deze toegangspoort is in opdracht van de Duitsers door gevangenen gemaakt. Omdat ze toch eigenlijk de boel wel wilden sabotteren hebben ze de B op z'n kop geplaatst. Kijk er maar eens goed naar.
Dingetje,
Door: Tijdo van der Zee
Gepubliceerd: maandag 15 oktober 2007 22:22
Update: maandag 15 oktober 2007 22:57
De oude fabriek van Oskar Schindler in Kraków wordt verbouwd tot museum voor moderne kunst. Het bouwproject is gisteren ingewijd.
De Deutsche Emaillewaren Fabrik staat in de oude, vervallen industriewijk Zablocie, in het zuidoosten van Kraków. Hier, aan de Lipowastraat, redde de Duitse zakenman Oskar Schindler de levens van meer dan duizend Joden.
Steven Spielberg maakte er een film van: Schindler’s List. Deze werd overladen met Oscars, en maakte de fabriek van een ordinaire werkplaats tot beroemd monument. En een flinke toeristentrekker.
In 2011 moeten de vervallen hallen zijn getransformeerd tot een glimmend nieuw museum voor moderne kunst. Verder komen er winkels, woningen, studio’s voor kunstenaars, een bioscoop, een bibliotheek en een restaurant.
De burgemeester van Kraków, Jacek Majchrowski, heeft er vertrouwen in: ‘De fabriek is nu in zeer slechte conditie. Ik verwacht dat een museum voor moderne kunst werkt als een magneet. Het zal veel drukker worden in de wijk.’
Het Italiaanse architectenbureau van architect Claudio Nardi mag het museum ontwerpen. De Florentijn troefde begin juni 21 concurrenten af. Een jury van professoren, architecten, conservatoren en vertegenwoordigers van de gemeente roemde het harmonieuze ontwerp. ‘Die harmonie komt met name door het karakteristieke zaagdak’, zegt Nardi. ‘Dat ligt straks als een grote golf over het hele museumcomplex, over zowel de oude delen van de fabriek als over de nieuwbouw. Daarnaast was de jury onder de indruk van het respect dat wij tonen voor de emotionele en historische waarden van deze plek.’
De aantrekkingskracht van Schindlers fabriek is de toeristenbranche in Kraków niet ontgaan. Want met hetzelfde enthousiasme als waarmee luie toeristen bij het Wawelkasteel worden gedropt, scheuren de kleine toeristenwagentjes het hele eind naar het desolate Zablocie. Om de paar minuten betaalt een groepje nieuwsgierigen vier zloty’s (1,30 euro) om door de roestige fabriekspoort naar binnen te mogen.
Daar wacht hen een kleine desillusie. Alleen een paar lokalen in het oude hoofdgebouw zijn voor publiek opengesteld. In één kamer staan het bureau, de kapstok en een kast van Schindler, in een tweede ruimte draait in het donker non-stop een informatiefilm. In het derde lokaal hangen wandpanelen met teksten over de fabriek, het leven van Oskar Schindler en de grote geschiedenis van joodse industriëlen in het Kraków van voor de Tweede Wereldoorlog.
Zo beperkt toegankelijk als de fabriek nu is, zo open is die over vier jaar. Maar mét behoud van zijn symbolische betekenis. Nardi: ‘De waarde, of eigenlijk geest, van gebouwen en de geschiedenis die zij in zich dragen, is voor mij altijd het belangrijkste uitgangspunt geweest bij de vormgeving van een project. Dat is in het geval van deze fabriek van Schindler al helemaal het geval. Door de nieuwe bestemming van het gebouw als museum voor moderne kunst houdt het zijn symbolische waarde, prikkelt het de fantasie en blijft het leven. De droom van ruimte maken voor de toekomst blijft voortduren. Van alle mogelijke bestemmingen is dit de enig echt perfecte.’
PINNEN,
Bedoel geld opnemen bij een bank, of betalen in een winkel. Afrekenen na het tanken doe ik of contant of creditcard.
Jammer, dat ik nu pas je tips lees over de twee wagons en het Russisch deel. De laatste keer dat wij er waren was het enorm regenachtig. Ik zou Sjoerd dan ook een dag toewensen die minimaal droog is.
Daarnaast probeer schoolvakanties te mijden.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?