De Joodse wijk van Krakow heette Plaszow. Daar was de fabriek van Oskar gevestigd. Hoe het nu heet weet ik niet. Na informatie dat de Duitsers de daar werkzame Joden wilden deporteren was dit voor hem de reden om zijn fabriek te verplaatsen naar Brünnlitz, dit vanwege de “goedkope” Joodse arbeiders. In een later stadium zijn ze alsnog gedeporteerd, waarvan een deel naar Auschwitz.
Dat het in de toekomst na een renovatie (in 2011 klaar) als een soort museum zal worden ingericht is mij niet bekend, maar ik geloof je. Ik was er in mei 2007.
In geen enkele winkel heb ik kunnen betalen met euro's of kunnen pinnen met de betaalkaart van de Postbank (overigens ook niet in het voormalige Oost-Duitsland), wel in het hotel waar ik verbleef in Polen. Toch blijft mijn advies aan Sjoerd om een creditcard mee te nemen, al ben ikzelf daar een tegenstander van.
En dan de regen. Ja, ik herken het. Ben volledig weg geregent. Jammer want het geheel was zeer interessant. Zou twee weken gaan maar was na 9 dagen alweer thuis.