dag Lys (en andere belangstellenden),
sinds enige tijd ben ik weer wat meer verdiept in het oorlogsverleden van mijn vader. Toevallig ben ik via medewerkers die het museum Kamp Amersfoort onderhouden te weten gekomen dat mijn vader op 9 juni 1944 via Norderney naar Helgoland werd getransporteerd. Hij heeft mij ooit verteld dat hij eerst naar Amsterdam was gebracht en uiteindelijk in kamp Amersfoort werd gebracht. Hij was opgepakt in de trein van Amersfoort naar AMsterdam en mogelijk vanwege een vals identiteitsbewijs. Maar dat weet ik niet zeker. In ieder geval opmerkelijk dat hij tot 1944 als jongeman (geboren 1923) de Arbeitseinsatz heeft kunnen ontlopen. Een vriend die bij hem was werd niet opgepakt. Beiden werkten indertijd bij de PTT in Amersfoort. Onduidelijk is nog hoe lang hij daar heeft gezeten, maar ik kreeg al wel de datum van vertrek te horen (9juni 1944). Ik begreep van medewerkers van museum kamp Amersfoort dat er indertijd slechts 1 transport is gegaan naar Norderney/Helgoland. Ergens op deze site vernam ik van een vader die dan kennelijk bij dat transport moet hebben gezeten. Zelf weet ik niet veel meer dan dat ik nu vertel. Wel kan ik nog melden dat ik als zoon met mijn twee broers in de jaren zestig via München op vakantie gingen en op doorreis daar een voormalige bewaker bezochten die kennelijk heel goed was geweest voor mijn vader. Zijn naam was Walter Russel. Een duitser en nazaat van Engelsen die op Helgoland hebben gezeten voordat het Duits werd.
Misschien zijn er mensen die nog wat informatie kunnen geven. De naam van mijn vader was Jan van Wandelen.
met vriendelijke groet, hein van wandelen