gedenkboek verzetsherdenkingskruis

  • F.J.W. van Vlijmen

    Mevrouw Ans.

    In het boek staat alleen enige tekst hoe het tot stand komen van het VHK in zijn werk is gegaan en enige foto's van de uitreikingen door burgemeesters, comm. van de Kon. en Prins Bernhard. Verder een register met alleen de naam en geboortedatum. De reden van het toekennen van het VHK wordt niet vermeld, zou een boekwerk geven van duizenden bladzijden, u begrijpt. Evenals u vader zijn er zeer velen geweest die om principiële redenen geen aanvraag hebben ingediend. Daarvoor alle achting. Voor de zekerheid heb ik gekeken of uw vader alsnog genoemd wordt, maar met de naam Meijlink staat alleen ene Wolter aangegeven. Misschien een familielid ? Zoek voor verder gegevens bij de plaatselijke geschiedkundige verenigingen waar uw familieleden hebben gewoond in de oorlogstijd. Vreemd genoeg staat de naam Meijlink mij voor de geest als iemand waarover ik in het verre verleden eens iets over gelezen of gehoord heb.

    Ik hoop dat u zult slagen met uw onderzoek. Met vriendelijke groet, Wilhelm

  • ans

    Dag Wilhelm

    Jammer dat er geen data bij staan wanneer het kruis werd overhandigd.

    Wolter Meijlink is de broer van mijn vader.

    Mijn vader zat in het verzet in de Wieringermeer samen met Sicco Mansholt, na de oorlog is hij getrouwd en daarna via Engeland met de Alcantara naar Indie gegaan.

    Met vriendelijke groet

    ans meijlink

  • F.J.W. van Vlijmen

    Mevrouw Ans.

    Zojuist heb ik geprobeerd een scan van de uitreikingsdatums en plaatsen, etc., op dit forum te plaatsen maar dat wordt niet geaccepteerd. Het noemen van de Wieringermeer en Sicco Mansholt deed het belletje luiden. Mijn vriend (overleden) was in Noord-Holland bij het verzet en later adjudant van Overste Wastenekker. In de Wieringermeer was nog een andere vriend in het verzet en daar ook woonachtig. Naderhand werkzaam bij het NIOD. Hem kan ik ook niets meer vragen, want overleden. Mocht ik iets in mijn resterende documentatie tegenkomen wat voor u belangrijk is dan plaats ik het bij het onderwerp Gedenkboek Verzetsherdenkingskruis. Akkoord ? ?

    Met vriendelijke groet, Wilhelm.

  • ans

    Dag Wilhelm,

    Kan je mij wel de uitreikingsdata noemen van de kruizen voor de Loos en Dietz.( sorry, doe maar niet, ik zie dat het boek ook aanwezig is op het CBG Den Haag en daar ga ik volgende week weer heen).

    Een tijd geleden heb ik op de rommelmarkt het boek gekocht van de mannen van overste Wastenecker.

    Mijn vader had het ook, maar hij heeft een boel verbrand en weggedaan.

    Ik zou het fijn vinden als U gegevens plaatste als U iets kon vinden.

    Met vriendelijke groet

    ans meijlink

  • F.J.W. van Vlijmen

    Mevrouw Ans.

    D.A.E. de Loos was hij in de oorlog Chem. Drs en heeft hij in Dachau gezeten ? Zo ja dan ben ik iets over zijn daden te wet gekomen in het boek getiteld: De Ondergrondse Pers 1940-1945. Auteur Lydia E. Winkel. Is uitgegeven door Rijksinstituut voor Oorlogsdocumentatie, nu dus NIOD. In de slappe kaft uitvoering staat op blz. 120 en 121 het een en nader.

    Groetend, Wilhelm

  • ans

    Dag Wilhelm

    Dat klopt, hij en zijn vrouw hebben beiden in Dachau gezeten.

    Volgende week zal ik zelf het boek inkijken en copieren wat ik weten wil.

    Groetend

    ans

  • F.J.W. van Vlijmen

    Mevrouw Ans.

    D.A.E. de Loos had in Dachau kampnummer 103129 en is op 17 mei 1945 met de zgn. Groep Gerritsen, groot 18 man, in een busje naar Nederland vertrokken. Tot hun teleurstelling niet direct naar hun woonplaatsen, maar na ontdekking van een ernstig zieke en het vermoeden van een besmetting kwamen zij in quarantaine. Een en ander is ook na te lezen in “Stemmen uit Dachau” van Dr. Frans Govers. De naam Dietz staat niet op de lijst van gevangenen in Dachau. Er waren wel vrouwelijke gevangenen.

  • F.J.W. van Vlijmen

    Mevrouw Ans.

    Vooraf aan zijn verblijf in Dachau was D.A.E. de Loos als NN (Nacht und Nebel) gevangene nummer 05595 in Natzweiler. Had de bijnaam Beckie. Volgens de gegevens is hij overleden op 19–07–1990. In het boek “ Gedenkboek van het Oranje Hotel” van E.P.Weber, tweede druk, staat op blz. 173 en 174 zijn na-oorlogs geschreven verslag.

    Met vriendelijke groet, Wilhelm.

  • ans

    Dag Wilhelm

    Dit staat nu op internet, maar misschien kan je mij persoonlijk emailen, krijg misschien problemen met mijn opdrachtgever (zoon).

    Mijn emailadres is h.a.meijlink@hccnet.nl.

    Met vriendelijke groet

    ans

  • poolsterhof

    Beste meneer Van Vlijmen,

    uit uw antwoorden maak ik op dat u beschikt over veel kennis en een grote bibliotheek met betrekking tot de periode 1940 -'45

    Ik ben vooral geinteresseerd in wat er toen in Dordrecht afspeelde.

    Tot nu toe heb ik alleen het boek van K. van Loon: Verzet in en om Dordt kunnen vinden.

    Is het u wellicht bekend of er meer publicaties zijn met betrekking tot Dordrecht tijdens WO II

    Alvast bedankt en vriendelijke groeten, Lucas